Spajanja i pripajanja – aktuelni primeri iz inostrane prakse

Autor: Srbijanka Jovanović

Reviziju sproveo: Ivan Stefanović

Spajanja i pripajanja kompanija, poznata i pod nazivom M&A transakcije, postale su sve prisutnije, ne samo u tržišno razvijenim zemljama, ved i u zemljama u razvoju i zemljama u tranziciji. Ciljevi preduzeda koja sprovode ove transakcije mogu biti različiti, od jačanja pozicije na postojedem tržištu, ulaska na nova tržišta, pristupa novim tehnologijama, patentima…

Nakon nekoliko godina slabijih aktivnosti u sektoru spajanja i pripajanja, kao posledica svetske ekonomske krize, početkom 2013. godine došlo je do postepenog poboljšanja u obimu ovih transakcija na globalnom nivou gde su dominirala preduzeda iz SAD-a, pre svega jer se američka privreda brže oporavljala od posledica ekonomske krize, za razliku od Evrope.

Prehrambena industrija je zabeležila nekoliko značajnih spajanja i pripajanja. Preduzede Berkshire Hathaway Warrena Buffetta je kupila kompaniju Heinz za 28 milijardi dolara, što je najveda transakcija u istoriji prehrambene industrije, dok je nemačka investicijska grupa Benckiser preuzela holandskog proizvođača čajeva i kafe Master Blenders za 9,8 milijardi dolara, što je najveda transakcija na tržištu kafe ikada.

Nakon nešto manje od godinu dana od prve službene objave, američki berzanski operater Intercontinental Exchange (ICE) je u novembru zaključio kupovinu NYSE Euronexta. Transakcija je bila vredna 10,9 milijardi dolara, a njenom realizacijom je nastao najvedi berzanski operater na svetu. ICE je, između ostalog, svom portfelju kompanija pridodao NYSE Life, drugu po veličini evropsku bazu derivata. Prema podacima Evropske komisije, OTC tržište derivata vredi oko 540 milijardi evra, a njima se nije trgovalo putem berze.

Britanski telekomunikacioni gigant Vodafon je u oktobru kompletirao 7,7 milijardi evra vrednu akviziciju najvedeg nemačkog kablovskog operatera Kabel Deutschland. Vodafon sada drži 76,57% akcija nemačke kompanije. Kabel Deutschland u Nemačkoj ima 8,5 miliona pretplatnika i godišnje prihode od 1,7 milijardi evra. Vodafon je do značajnih sredstava došao nakon što je prodao svoj udeo u američkom zajedničkom poduhvatu partneru Verizon za 130 milijardi dolara.

Deutsche Telekom je za 546 miliona evra kupio davaoca telekomunikacijskih usluga, GTS Central Europe, sa sedištem u Varšavi. Ova transakcija de omoguditi Deutsche Telekomu upravljanje poslovanjem sa optičkim fiksnim linijama i infrastrukturom na području istočne Evrope.

Društvena mreža Twitter ušla je u svoju najvedu akviziciju kupovinom kompanije MoPub, koja se bavi marketinškim uslugama. Procenjuje se da je Twitter za kompaniju platio oko 350 miliona dolara. Ovim preuzimanjem, Twitter želi da poveda svoje prihode kako bi do 2014. dosegnuo nivo od jedne milijarde dolara.

Američki informatički div Apple, kupio je PrimeSense, izraelsku kompaniju specijalizovanu za 3D tehnologiju prepoznavanja pokreta. PrimeSense je poznat po razvoju senzora za kontrolu pokreta za Microsoftov Kinect, a pokušava da omogudi primenu ove tehnologije i na mobilnim uređajima. Apple je potvrdio sporazum o akviziciji, a smatra se da je transakcija koštala oko 360 miliona dolara.

Takođe, Microsoft je sve bliže konačnom preuzimanju Nokia-e, čime de konačno ujediniti Windows Phone 8 i hardver koji je proslavio ovaj operativni sistem. Konačnim preuzimanjem, 32 hiljade radnika predi de iz kompanije Nokia u Microsoft. Akcionari su u novembru odobrili ovo preuzimanje vredno 7,2 milijarde dolara. Očekuje se odobrenje evropskih regulatora, koji bi trebalo da odobre ovo preuzimanje, a celi posao bi trebalo da se završi u prvom kvartalu 2014. godine. Dogovor kompanija Microsoft i Nokia podrazumeva da Nokia zadrži svoj vlastiti brend s tim da de Microsoft dobiti Lumia i Asha linije telefona kao svoje brendove.

Najveca putnička aviokompanija u Sjedinjenim Državama „American Airlines“, postigla je sporazum o spajanju sa manjim konkurentom „US Airways“ u jednu kompaniju, koja de tako postati najvedi avioprevoznik na svetu. Odluku o spajanju su doneli upravni odbori dve kompanije, a zajednička firma de zadržati ime „American Airlines“. Imade oko 94 hiljade službenika i flotu od preko 900 aviona za hiljade svakodnevnih letova. Reč je o 11 milijardi dolara vrednoj transakciji. Američko Ministarstvo pravde je dozvolilo spajanje ova dva prevoznika uz uslov da se odreknu dela dosadašnjih privilegija. Vašington je u avgustu najpre osporio spajanje kompanija, smatrajudi da bi spajanje dovelo do rasta cena za putnike. Međutim, ove kompanije tvrde da de njihovo spajanje ojačati konkurenciju, jer de kompanije kao što su United Airlines i Delta Airlines, koje su nedavno imale velike akvizicije, dobiti još jednog velikog rivala. Jedna od privilegija, kojih se moraju odredi jeste da određeni broj ulaza na aerodromima u Bostonu, Čikagu, Los Anđelesu, Dalasu i Majmiju moraju prepustiti niskotarifnim avioprevoznicima, kako bi se ublažio uticaj spajanja. Akcije US Airwaysa su nakratko porasle na najviši nivo od 2007. godine da bi se stabilizovale na 23,52 dolara. S druge strane, akcije American Airlinesa su porasle čak 26% i njima se trgovalo za 12 dolara. Najvedi udeo u novoj kompaniji imade stečajni poverioci American Airlinesa, koji de držati 72% kompanije. Nova kompanija bi godišnje prevozila oko 190 miliona putnika. Projektovani operativni prihod kompanije je oko 40 milijardi dolara. American Airlines je lani imao operativni prihod od 24,85 milijardi dolara, dok je US Airways imao 13,83 milijarde dolara. Ovaj merdžer, ipak mora odobriti još i federalni sudija u Vašingtonu.

Najveca svetska biotehnološka kompanija, američki Amgen, za 10,4 milijarde dolara, preuzede američku biofarmaceutsku kompaniju Onyx Pharmaceuticals, kako je objavljeno u zajedničkom izveštaju ove dve kompanije. Amgen de za akciju proizvođača specijalizovanog za lekove protiv raka isplatiti 125 dolara. To je četiri dolara više od prethodne ponude koju je Onyx odbio, ocenivši je nezadovoljavajudom. Biotehnološko preduzede de preuzimanje finansirati zajmom u iznosu od 8,1 milijarde dolara, a ostalo sopstvenim sredstvima. Pripajanje de Amgenu omoguditi da u svoj portfolio uvrsti Kypolisu, novi Onyxov obedavajudi lek protiv raka krvi. Američki regulator je lek potvrdio prošle godine.

Norveški proizvođač lekova za rak Algeta je u novembru 2013. izjavio da je sve dogovoreno oko preuzimanja od strane nemačkog giganta u proizvodnji lekova Bayer, a čitav posao vredi oko 2,9 milijardi dolara. Bayer je napravio preliminarnu ponudu prethodnog meseca od oko 2,4 milijarde dolara, ali je kasnije podigao svoj ulog. Ponuda iznosi 37% premije na cenu akcije Algeta-e na zatvaranju 25. novembra, dan pre nego što je najavljena preliminarna ponuda, odnosno 362 norveške krune ili 59,13 dolara po akciji. Odbor Algete je jednoglasno preporučio da akcionari prihvate ponudu. Akcije Algete su odmah porasle 1,5% na 359 norveških kruna.

Za borbu protiv rastudih troškova razvoja novih lekova, vede farmaceutske kompanije sve više ulaze u saradnju, sporazume ili sticanje manjih kompanija, ubrzo nakon što njihovi lekovi budu odobreni za upotrebu na tržištu. U junu je Bayer stekao američki Conceptus za 1,1 milijardu dolara. U julu je kompletirana akvizicija Steigerwald Arzneimittelwerk, nemačke kompanije u porodičnom vlasništvu, koja je specijalizovana za biljne lekove.

U našem okruženju, dogodilo se spajanje hrvatskog Agrokora i slovenačkog Mercatora, čime je nastalo najvede trgovačko preduzede ne samo u regionu, ved i u srednjoj Evropi. Uslov da se odobri spajanje, bio je da Agrokor proda 21 prodavnicu u Srbiji, kako bi na taj način smanjili koncentraciju na tržištu. Reč je o 53,12% akcija Mercatora, a transakcija je bila vredna ukupno 240 miliona evra, odnosno 120 evra po akciji.

Posle nekoliko godina duge globalne finansijske krize i opšteg pada poverenja u tržište, stidljivo se nazire oporavak i optimističniji pogled ka investiranju, naročito usmeravanju kapitala na M&A aktivnosti. Veruje se da de u narednom periodu porasti i broj i vrednost ovih investicija, posebno u oblasti telekomunikacija i IT sektora. Takođe, očekuje se da de se time dodatno učvrstiti dobro poljuljano poverenje u tržište.